Porada 1
Zmodyfikowano: 19-11-2019

Jak to się dzieje, że restauracje zamykają się zaraz po otwarciu? Garść rad, aby przetrwać w polskiej gastronomii

Podnosi się standard życia Polaków i coraz więcej osób regularnie odwiedza restauracje. Mogłoby się zatem wydawać, że jest to dobry okres dla przedsiębiorców otwierających swoje lokale. Niestety, jak pokazują statystyki, nawet 30% barów i restauracji zostaje zamkniętych przed upływem roku. Do połowy z nich nie można pójść już po okresie dwóch lat. Czy to oznacza, że zakładanie restauracji nie ma sensu, ponieważ szanse na utrzymanie na rynku są zbyt niskie? Zdecydowanie nie, jednak, aby przetrwać w gastronomi, konieczne jest trzymanie się sprawdzonych strategii.

Sami prowadzimy działalność od wielu lat, dlatego przekonaliśmy się na własnej skórze, które decyzje były prawidłowe, a które nie. Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym dzielimy się naszymi doświadczeniami oraz do zaproszenia lokalu – tak, aby sprawdzić, czy nie są to czasem tylko słowa rzucone na wiatr.

 

 

tworzenie dania - ręka i talerz z bliska

 

 

Szef kuchni, lokalizacja i koncepcja – czyli bez czego lepiej nawet nie zaczynać

Przede wszystkim warto upewnić się, że zatrudniamy szefa kuchni, który ma wieloletnie doświadczenie w przygotowywaniu potraw lub „chociaż” potrafi usatysfakcjonować klientów. Kucharze są jednymi z kluczowych postaci w funkcjonowaniu restauracji. Stali klienci chodzą do konkretnej restauracji, ponieważ kuchnia, słynie z przygotowywania wyjątkowych potraw. Dobrze pomyśleć więc o zatrudnieniu utalentowanych szefów kuchni, którzy mogą zaspokoić kubki smakowe Państwa klientów. Lokalizacja restauracji również jest bardzo ważna dla odniesienia końcowego sukcesu. Jeszcze zanim zdecydują się Państwo na rozpoczęcie działalności, można odwiedzić kilka miejsc i przeprowadź badania, aby dowiedzieć się, która lokalizacja będzie najlepsza na otwarcie restauracji.  Pomocne jest także poznanie, czego brakuje miejscowym mieszkańcom.

Najlepszym miejscem na otwarcie restauracji w mieście jest oczywiście ruchliwa okolica i miejsce z parkingiem lub lokal w pobliżu miejsca popularnego wśród turystów, jednak nie zawsze znalezienie takiej lokalizacji jest możliwe. Gorszą lokalizację można jednak częściowo „zatuszować” poprzez skuteczną promocję, ale o tym za chwilę. Wybierzcie również swoją koncepcję restauracji. Czy chcą Państwo kierować reklamy głównie do bogatych turystów, czy do mieszkańców najbliższej okolicy? A może głównym celem są goście należący do klasy średniej? Przed rozpoczęciem projektu restauracji określ swoich docelowych klientów. Niektóre z wybranych koncepcji to np. restauracja typu fast food, miejsce przyjazne dla rodziny, ekskluzywna restauracja, pub oraz liczne restauracje tematyczne (np. chińska, gruzińska).

 

Mądre zarządzanie funduszami i trzymanie pieniędzy „na czarną godzinę”

Nagłe załamanie działalności jest często nie do pokonania dla właścicieli restauracji i to właśnie z tego powodu wielu z nich zamyka działalność. Większość restauracji zaczyna dobrze, ale na pewnym etapie zaczyna zmagać się z trudnościami finansowymi np. poza sezonem, kiedy klienci spoza konkretnego regionu znikają. Mądrym posunięciem, aby poradzić sobie z tak trudną sytuacją pieniężną, jest zaplanowanie wydatków inwestycyjnych na kolejne miesiące. Nowe restauracje potrzebują zazwyczaj kilka miesięcy, zanim osiągną próg rentowności. I to przy optymistycznym scenariuszu. Mogą więc Państwo postarać się zachować wystarczającą ilość pieniędzy, dopóki restauracja nie zacznie zarabiać sama na siebie. Właściciele restauracji często, nie przewidując możliwego okresu kryzysu, szybko wydają wszystkie swoje budżetowe pieniądze. Aby tego uniknąć, nie można dać się ponieść początkowym sukcesom. Zamiast tego lepiej oszczędzać i rozsądnie rozdysponowywać środkami.

 

Unikalna karta menu – sposób na wyróżnienie się wśród restauracji

Gdy ludzie odwiedzają Waszą restaurację, pierwszą rzeczą, na którą się natkną, jest karta menu restauracji. Karta pokazuj ceny i dania dostępne dla klientów. Po dokładnym przeglądnięciu karty goście mogą wybrać danie dostosowane do ich budżetu i apetytu. Najważniejsza jest oczywiście ich treść, ale profesjonalnie zaprojektowany projekt karty menu może powiedzieć wiele dobrego o restauracji. Potrawy w karcie powinny być starannie skategoryzowane. Używajcie Państwo mieszanki obrazów i tekstu w taki sposób, aby wyglądał unikatowo dla gości. Zachęcająca do jedzenia karta menu z pewnością będzie jednym z czynników, które zachęcą ich do powrotu do restauracji.

 

Wykorzystanie internetu w promocji restauracji

Przenieś i przedstaw swoją restaurację online. Internet jest dziś pierwszym miejscem, w którym poszukujemy informacji o usługach i produktach. To samo tyczy się restauracji. Trzeba upewnić się, że strona jest przyjazna dla użytkownika. Oznacza to, że powinien on zawierać wszystkie potrzebne informacje na temat Państwa restauracji. Na przykład informacje kontaktowe, opcja rezerwacji, opcja zamawiania na dowóz (o ile taka usługa znajduje się w ofercie) oraz menu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów promowania swojej działalności jest korzystanie z mediów społecznościowych. Państwa potencjalni klienci są na portalach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram. Warto zatem utworzyć strony firmowe w mediach społecznościowych i regularnie publikować tam posty informujące o promocjach oraz (szczególnie na Instagramie) pokazywać atrakcyjnie przygotowane dania.

 

Jakość jedzenia, czyli najważniejsze na koniec

Dobra lokalizacja, promocja oraz atrakcyjne ceny to wszystko ważne, jednak najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że goście wracają do restauracji lub nie jest smak potraw. Wspominaliśmy już więc o konieczności znalezienie utalentowanych kucharzy i zmobilizowany do pracy personel, ale nie mniej ważny jest wybór produktów. W tej kwestii nie można nadmiernie oszczędzać. Warto zainwestować w świeże warzywa oraz inne składniki. Zamiast odgrzewać dania z mikrofalówki, lepiej przygotować mniejsze menu, z którego każde danie będzie można przygotować na miejscu „na świeżo”. To bardzo istotne, ponieważ kiedy udajemy się do restauracji, naszym celem jest zjedzenie czegoś naprawdę wyśmienitego. Szczególnie uważnym trzeba być w kwestii ryb, dlatego znalezienie zaufanego i rzetelnego dostawcy powinno być priorytetem.

 

Rynek gastronomiczny się rozwija, dlatego zapotrzebowanie na nowe restauracje, puby i bary jest. Aby jednak liczyć na sukces, konieczne jest rozsądne podejście i naprawdę solidne podejście do zarządzania swoją firmą. 

 

Aby sprawdzić jak sobie radzimy zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą w zakresie:

 

Restauracja WIESZ CO ZJESZ
ul. Plac Konstytucji 1, 00-647, Warszawa,
Tel: 22 629 78 06
Email: biuro@wieszcozjesz.pl